Nuestra voz de tierra, memoria y futuro

V'19

Nuestra voz de tierra, memoria y futuro

Our Voice of Earth, Memory and Future

Marta Rodríguez, Jorge Silva
Kolumbien, 1981
108min, OmeU

© Viennale © Viennale © Viennale

Nuestra voz de tierra, memoria y futuro

Marta Rodríguez, Jorge Silva
Kolumbien, 1981
, 108min, OmeU

Mit: 
Fernando Vélez
Eulogio Gurrute
Julian Avirama
Drehbuch: 
Marta Rodríguez
Jorge López
Ton: 
Seamus Murphy
Kamera: 
Seamus Murphy
Schnitt: 
Sebastian Gollek
Musik: 
Polly Jean Harvey

Produktion: 
Marta Rodríguez
Jorge Silva
ICAIC
Weltvertrieb: 
Fundación Cine Documental / Investigación social
Format: 
DCP
Schwarz/Weiß

Ein Klassiker des politischen Dokumentarfilms, vom Arsenal Institut für Film und Videokunst in Berlin zusammen mit der Fundación Cine Documental und Hollywoodoo Films in Bogotá aufwändig restauriert. Mit der Ankunft der unheiligen spanischen Allianz aus Kreuz und Schwert begann für die indigene Bevölkerung der kolumbianischen Region Cauca, reich an Vegetation und Bodenschätzen, eine bis heute andauernde Leidensgeschichte. Der Film berichtet vom unermüdlichen Widerstand der Menschen gegen Unterdrückung und Willkür. Er tut das nicht nur mit Interviews, sondern bezieht die Mythen, die Kunst und die Musik der Region mit ein. (Andreas Ungerböck)

 

A landmark of radical filmmaking that deserves to be much more widely known, Jorge Silva and Marta Rodriguez’s hybrid documentary was made in collaboration with the indigenous farmers of Colombia’s Coconuco region. The film details their centuries-long struggle to reclaim the land first stolen from them by Spanish conquistadors, the Catholic Church, and by wealthy Euro-Colombians who ran roughshod over tribal rights with the help of the country’s capitalist-military power structure. OUR VOICE documents the actions of the revolutionary Regional Indigenous Council of Cauca (CRIC), an organization of peasants who are working to take back the land of their ancestors through legal means as well as by guerrilla tactics. In bands of farmer’s militias, they face down the police armed only with hoes and machetes, breaking into the landowners’ farms and tilling the earth in defiance. Exhibiting influences as diverse as Glauber Rocha, Santiago Alvarez, and Patricio Guzman, OUR EARTH combines Marxist materialism with native cosmology, explaining the peasants’ spiritual connection to the land and their belief that those who have taken it from them are in league with the Devil himself. (Michael Sicinski)

 

Marta Rodríguez, Jorge Silva: THE BRICKMAKERS (1971), PLANS: TESTIMONY ABOUT ETHNOCIDE (1975, K), CAMPESINOS (1975), LA VOZ DE LOS SOBREVIVIENTES (1980, K), OUR VOICE OF LAND, MEMORY, AND FUTURE (1981), LOVE, WOMEN AND FLOWERS (1989)