Image of movie Matter out of Place
Image of movie Matter out of Place
Image of movie Matter out of Place
Features

Matter out of Place

Nikolaus Geyrhalter
Österreich 2022
105 min
V'22

Beispiele für fehl-platziertes Zeug: Plastikteppiche im Meer, im Wiesengrund vergrabene Autoreifen, Getränkedosen, die durch die Wüste rollen. Der Müll ist in der Landschaft, weil der Mensch in der Welt ist. An verschiedenen Orten zeichnet Geyrhalter die weitgehend vergeblich bleibenden Bemühungen des Letzteren auf, Ersteren im Zaum zu halten.
Das reicht von der Reinigung eines Küstenstreifens in Albanien bis zur Müllverbrennung in Österreich, wo eine ganze Verlassenschaft inklusive Sofa, Sessel und Bettstatt im Schredder landet und die intakten Gegenstände sich gegen ihre sinnlose Vernichtung konvulsivisch aufzubäumen scheinen. Alles schreit: „Vermeidung!“ (Alexandra Seitz)

In Anwesenheit von Nikolaus Geyrhalter und Mitgliedern des Teams.
Am 24.10. um 18 Uhr findet ein Filmgespräch mit ÖGS-Dolmetschung statt.

At one point in Nikolaus Geyrhalter’s documentary, a hard cut leads from the Swiss mountains to a paradise island atoll. The connection here is always garbage. The image of a truck full of litter hanging from a gondola being transported down the mountain still reverberates in the mind; in the next moment, even the turquoise Maldivian idyll proves to be a mirage. Without the work of garbage collectors, one would be relaxing on the beach next to plastic bottles. But the trash is just taken to the nearest island and burned there with fatal consequences. MATTER OUT OF PLACE is built entirely of such miniatures of garbage disposal, making it a no less troubling follow-up to ERDE, in which Geyrhalter turned his attention to the malformations of the Anthropocene. The difference this time is that he focuses on the process of garbage removal (almost) without words: the circular structure of the film, in which trash is collected, transported, separated and crushed globally at great expense, creates the impression that it basically never really disappears. Geyrhalter’s eye for the downright absurd efforts of humans is tinged with irony. Divers making garbage in bags rise like jellyfish – even poetic images like this hardly distract from the impossibility of the task. (Dominik Kamalzadeh)

In the presence of Nikolaus Geyrhalter and members of the team.
There will be a filmtalk with ÖGS-interpreting on the 24th of October at 6 pm.

Nikolaus Geyrhalter: ANGESCHWEMMT (1994), DAS JAHR NACH DAYTON (1997), PRIPYAT (1999), ELSEWHERE (2001), TEMELIN. EIN DORF IN SÜDBÖHMEN (2002, TV), UNSER TÄGLICH BROT (2005), 7915 KM (2008), ALLENTSTEIG (2010), ABENDLAND (2011), DONAUSPITAL (2012, TV), ÜBER DIE JAHRE (2015), HOMO SAPIENS (2016), DIE BAULICHE MASSNAHME (2018), ERDE (2019)

Credits
  • Nikolaus Geyrhalter
  • Sergey Martynyuk
  • Nora Czamler
  • Samira Ghahremani
  • Michael Palm
Nikolaus Geyrhalter Filmproduktion

Autlook Filmsales

Stadtkino Filmverleih
DCP
Farbe
Related Movies