Jiang hu er nü

V'18

Jiang hu er nü

Asche ist reines Weiß

Jia Zhangke
China/F/Japan, 2018
Features, 136min, OmdU

© Viennale © Viennale © Viennale

Jiang hu er nü

Jia Zhangke
China/F/Japan, 2018
Features, 136min, OmdU

Mit: 
Tao Zhao
Qiao
Fan Liao
Bin
Yi’nan Diao
Drehbuch: 
Jia Zhangke
Ton: 
Ton Nikolas Javelle
Gwennolé Le Borgne
Kamera: 
Eric Gautier
Schnitt: 
Matthieu Laclau

Produktion: 
Xstream Pictures
Huanxi Media
MK2 Productions
Beijing Runjin
Office Kitano
Shanghai Film Grou
Weltvertrieb MK2 Films
Format: 
DCP
Farbe

Zu Beginn der 2000er Jahre ist Qiao an der Seite ihres Gangster-Freundes Bin eine Art Königin in der kleinen nordchinesischen Minenstadt, in der Bin einen Nachtclub führt. Doch nichts in ihrem Leben erweist sich als stabil: Die Mine schließt, ihr Freund macht sich schuldig, sie geht für ihn ins Gefängnis, aber als sie entlassen wird, ist er längst weitergezogen. Mit grandiosem Gespür für die Wechselwirkung von Landschaft und Figuren erzählt Jia Zhangke einmal mehr von der turbulenten kapitalistischen Entwicklung Chinas. Seine Hauptfigur, die taffe Qiao, mag auf den ersten Blick eine „Geschichtsverliererin“ sein, vor allem aber ist sie eine trickreiche, kluge, stolze Überlebende. (Barbara Schweizerhof)

 

Spanning the 21st century so far, the story follows the low-level criminal Bin and his girlfriend Qiao as, in various cities across China, they are separated by unequal prison sentences, distance and estrangement. As their destinies and fortunes change, their paths uneasily align again. Jia’s latest film is, above all, the study of a complex female character, brilliantly incarnated by Tao Zhao. When we first see her in 2001, Qiao is not a stereotypical “gangster’s moll”: she is mature, resourceful, part of the daily activities of Bin’s criminal mob. When set adrift, alone and penniless, she intuitively scams her way across the country, like the rogue hero of a road movie. Qiao also embraces the criminal code of loyalty and righteousness – sometimes to her own detriment. In ASH IS PUREST WHITE, Jia once again explores his well-developed taste for sudden temporal ellipsis, naturalistic staging, understated expressive effects, sidelong stories, gaudy pop music, and the occasional burst of special-effects fantasy. Focused on both the historical big picture and the individual emotional plane, he gravitates to characters who cling to “values” in a world that steadily erodes all value. (Adrian Martin)

Jia Zhangke: XIAO SHAN GOING HOME (1995), PICK POCKET (1997), PLATFORM (2000), UNKNOWN PLEASURES (2002), THE WORLD (2004), STILL LIFE (2006), USELESS (2007), 24 CITY (2008), I WISH I KNEW (2010), A TOUCH OF SIN (2013), MOUNTAINS MAY DEPART (2015)